honmedockorna.blogg.se

Dessa fingerdockor överlämnas till Sunderby sjukhus och deras barnavdelning. Jag som gjort dockorna heter Julia "Hon me´ dockorna" Granberg och har rötterna i Piteå. Under två somrar har jag haft med dessa dockor till bland annat en marknad på Västra Kajen i Piteå. Där får den som vill lämna en tjuga och sen skriva sitt namn på någon av dockorna. Alla pengar går till att göra fler dockor.

10 snabba med mig

Publicerad 2012-11-11 02:25:20 i Skapande av dockor,

1. Namn? Julia Granberg
 
2. Var kommer du ifrån? Har rötterna i Piteå, men bor just nu i Luleå, mycket eftersom jag studerar till förskollärare på LTU.
 
3. Hur gammal är du? Jag är född 1987, den 13 november. Vilket innebär att jag snart är 25 år :)
 
4. Vad gör du på fritiden? Jag är forumvärd för två forum på ifokus.se; "Te i fokus" och "Återbruk i fokus". Jag jobbar lite då och då på Röda Korset i Luleå med återbruk. Eftersom jag kommer från en väldigt pysslig familj, så försöker jag pyssla så mycket som jag kan och har inspiration till på fritiden. Tar även hand om min sambos och mina fyra gerbiler. Jag håller även på med dockorna, detta dock mest på sommaren då det är marknader, under vinterhalvåret lämnar jag över dockorna till Sunderby sjukhus.
 
5. Vad är en riktigt mysig kväll för dig? När jag får kura upp mig i soffan, med en bra film på tvn. En stor tekopp på bordet, med lite frukt och nötter i skålar. Jag vill gärna ha något pyssligt att hålla på med, gärna hantverk. Jag ska känna att jag inte har någonting som väntar i skolväg, utan en sådan kväll ska bara vara mysig och stressfri.

6. Vad är ditt mål med dessa dockor? Hm.. Oj.. Mitt närmsta mål just nu är att jag ska hålla på att göra dessa så länge det finns ett behov för dem, och jag tycker att det är roligt. Jag har ett litet mål, som egentligen inte är ett regelrätt mål, men det är att jag ska få höra ett barn nästa sommar som går förbi mitt bord och säger "Åh, titta! Jag fick en sån docka när jag låg på sjukhuset!"

7. På vilka sätt har dina dockor blivit uppmärksammade? Förrutom att jag får väldigt fina kommentarer när jag står på marknaderna, så har jag medverkat i ett nyhetsreportage på 24Norrbotten. Tyvärr låg det inslaget bara uppe några timmar.
 
8. Hur många dockor har blivit skänkta? Det är så många att jag inte håller räkningen längre, men det är ett hundratal iallafall. Många av dem har jag redan åkt iväg med till Sunderbyn, men det finns fortfarande dockor som väntar på att få komma iväg dit. Är så stolt och nöjd över varje docka som blir skänkt, och fler ska det bli!
 
9. Vad gör du med pengarna som du får in för dockorna? ALLA pengar som jag får in går direkt in i en speciell dock-kassa. Pengarna därifrån använder jag till material till dockorna (tyg, tråd, nålar, tygpenna ...), sen även till material runt omkring (så som, papper till papperslapparna, plastpåsar, tråd ...). Inga pengar går till mig, utan allt går tillbaka till dockorna. Jag är bara så glad över att kunna skänka så mycket glädje, både till barnen, till de som "skänker" dockorna, till de runt omkring mig, och till mig själv.
 
10. Vad är din närmsta plan med dockorna just nu? Min plan fram tills idag var att överlämna dockor, och det har jag gjort idag. Så nu väntar att skriva fler inlägg i bloggen, samt börja rita upp och sy klart dockor inför nästa sommar.
 

Om du har fler frågor som du undrar på,
skriv dem gärna i en kommentar
så svarar jag mer än gärna! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela