honmedockorna.blogg.se

Dessa fingerdockor överlämnas till Sunderby sjukhus och deras barnavdelning. Jag som gjort dockorna heter Julia "Hon me´ dockorna" Granberg och har rötterna i Piteå. Under två somrar har jag haft med dessa dockor till bland annat en marknad på Västra Kajen i Piteå. Där får den som vill lämna en tjuga och sen skriva sitt namn på någon av dockorna. Alla pengar går till att göra fler dockor.

Dockiden skapas

Publicerad 2012-11-10 21:46:00 i Dockorna på marknader, Skapande av dockor,

När jag för snart två år sedan, våren 2011, fick förfrågan av min fina vän Jenny
att stå på en marknad kallad "Kultur på Kajen" på Västra Kajen i Piteå,
ville jag göra något speciellt att visa på mitt bord.
 
Och eftersom jag själv har mycket erfarenhet av att ligga på sjukhus när jag var yngre
fastnade jag för ideen att skänka lite leenden till barnen på barnavdelningen i Sunderby sjukhus.
 
Från det växte tanken med fingerdockorna fram.
 
Men istället för att det skulle se ut så här:
* Jag gör dockorna - jag åker dit med dockorna i mitt namn *
 
Fick det istället bli:
* Jag gör dockorna - jag erbjuder andra att få skänka dockor i sitt namn
- jag åker till sjukhuset med en påse full med dockor som är skänkta av alla andra utom mig *
 
Detta blev en dunderhit att när jag första gången åkte till marknaden med 25 dockor,
fick jag 50 dockor skänkta.
Folk tyckte alltså så mycket om dock-ideen, att de sista 25 dockorna som blev skänkta den dagen
bara var lappar, utan tillhörande docka, som fick underskrifter.
När jag kom hem sen fick även dessa lappar färdiga dockor, så klart.
:)
 
Bilden ovan är från andra gånger jag stod på marknaden.
 
Efter den första marknadsdagen har jag stått sammanlagt 9 gånger på marknader
och många dockor har blivit skänkta.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela